نحوه عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین

  • نحوه عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین

    تمامی ابزارهایی که در صنعت کاربرد دارند، نحوه عملکرد خاص خود را دارند. شما باید عملکرد هر کدام از این دستگاه ها را بدانید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ها ببرید. شیرهای پنوماتیک یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در صنعت هستند. برای اینکه بتوانید استفاده های کامل از این قطعه را ببرید، باید با نحوه عملکرد آن آشنا باشید.

    شیرهای پنوماتیک دارای مدل های مختلفی مانند مدل دستی، مدل برقی تک بوبین و دو بوبین، می باشد. هر کدام از این مدل ها دارای عملکرد متفاوتی با یکدیگر هستند. صبا صنعت برای افزایش معلومات خریداران و استفاده کنندگان از این شیرها، در این مقاله قصد دارد نحوه عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین را شرح دهد. اگر شما نیز به دنبال خرید یا آشنایی با نحوه عملکرد شیر های پنوماتیک دو بوبین هستید، این بخش از مطالب مناسب شماست.

    معایب استفاده از شیر پنوماتیک را در این مقاله بخوانید.

    نحوه عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین

    شیر پنوماتیک برقی چیست؟ 

    شیر برقی پنوماتیک مانند نوع دستی، برای کنترل جریان هوای فشرده در یک سیستم پنوماتیک، مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو کاربرد های زیادی دارد. این شیر به وسیله نیروی الکتریکی کار می کند و مدل های مختلفی دارد. این شیر توانایی کار با سرعت های متفاوت را دارد. حضور این قطعه در سیستم پنوماتیک نسبت به نوع دستی، باعث راحت تر، ایمن تر و دقیق تر شدن فرآیند می گردد. این شیر ها در مدل های تک بوبین، دو بوبین و چند بوبین وجود دارد.

    هر کدام از این مدل ها تفاوتی با دیگری دارند و در تعداد حالاتی که می توانند فعالیت کنند، متفاوت هستند. شیر های برقی تحولی بزرگ در سیستم های پنوماتیک ایجاد کردند و باعث محبوبیت و استفاده بیشتر این سیستم ها شدند. 

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک در این مقاله ذکر شده است.

    بوبین چیست؟ 

    در ابتدا و قبل از توضیح نحوه عملکرد شیر برقی پنوماتیک دو بوبین، بهتر است با تعریف بوبین آشنا شوید. بوبین یک سیم پیچ است که به دور یک هسته پیچیده شده است. زمانی که جریان الکتریکی به آن متصل گردد منجر به تولید یک میدان مغناطیسی نسبتاً قوی می گردد. بدیهی است هرچه هسته و سیم پیچ دوران بزرگتر باشد، میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده نیز قوی تر است.

    البته میدان مغناطیسی تولید شده در بوبین متناسب با شدت و جهت جریان است؛ بنابراین توان یک بوبین را با توجه به موارد مصرفی که دارد، می توان کنترل کرد. بوبین ها به طور عکس نیز کار می کنند و به این صورت که اگر یک بوبین در میدان مغناطیسی قرار گیرد، می تواند انرژی الکتریکی نیز تولید کند. البته این کاربرد در شیر پنوماتیک، چندان مورد نیاز نیست. 

    هسته بوبین می تواند به شکل E  یا U  باشد. جنس هسته معمولاً آهن است. گاهی نیز از هوا به عنوان هسته استفاده می‌کنند و سیم را به دور یک لوله پلاستیکی می پیچند. البته وجود به فلز در هسته، قدرت الکترومغناطیسی سیم پیچ را افزایش می دهد.

    عوامل دیگری نیز بر این تاثیر گذار است؛ مانند دور سیم پیچ، قطر سیم پیچ، جنس هسته، ابعاد و شکل هسته و شدت جریان ورودی. بوبین در قسمت‌های مختلفی کاربرد دارد. ساخت آهنربا، اتصال کنتاکت ها، عملکرد برخی رله ها، باز و بسته کردن شیر برقی و… برخی از موارد استفاده بوبین می باشد. شیر برقی پنوماتیک نیز از بوبین برای ایجاد تغییر حالت استفاده می کند. اکنون که با قطعه بوبین آشنا شدید، بهتر از نحوه عملکرد آن در شیر پنوماتیک دو بوبین را بررسی کنیم.

    برای آشنایی بیشتر با اجزای مختلف شیر پنوماتیک این مقاله را مطالعه کنید.

     عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین

    همانطور که گفته شد، شیر های پنوماتیک برقی با اعمال نیروی الکتریسیته، باعث تغییر حالت سیستم پنوماتیک می شوند. در این شیر ها نیروی برق به بوبین رفته و با ایجاد جریان در آن، موجب ایجاد میدان الکترو مغناطیسی می گردد. میدان الکترومغناطیسی خاصیت آهنربایی دارد.

    این خاصیت منجر به کشیدن دریچه‌ی باز و بست شیر شده و موجب تغییر در مسیر جریان هوای فشرده می گردد. این عمل در شیر تک بوبین، دو بوبین و چند بوبین یکسان بوده و تمامی بوبین ها عملکرد مشابه به چیزی که گفته شد، دارند. اما اگر در جایی نیاز باشد بین باز و بسته شدن دریچه وقفه باشد، بطور مثال هر ده دقیقه شیر بسته شود و ده دقیقه دیگر باز شود، از شیر های پنوماتیک دو بوبین استفاده می کنند. که در این حالت یک بوبین وظیفه باز و دیگری وظیفه بسته کردن دریچه هوا را عهده دار است‌. 

    برای اینکه بتوانید شیرهای پنوماتیک را عیب یابی کرده و بعد از آن به تعمیر شیر پنوماتیک بپردازید این مطلب را مطالعه کنید.

    بطور کلی عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین به این صورت است که بوبین A با انرژی الکترومغناطیسی خود، باعث ایجاد تغییر در سیستم می گردد و بوبین B، عکس عمل بوبین A را انجام می دهد. 

    کاربرد شیر پنوماتیک دو بوبین

    از شیر های برقی پنوماتیک دو بوبین برای کنترل جریان هوای فشرده استفاده می شود. در این شیر ها امکان تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی، وجود دارد. این شیر ها با اعمال نیرو بر روی ورودی مسیر هوا، آن را قطع، وصل، تند، کند می کنند و یا بطور کلی مسیر حرکت آن را عوض می کنند. از این شیر ها در سیستم پنوماتیک برشکاری، سیستم پنوماتیک خودرو، سیستم پنوماتیک مته دندانپزشکی و سایر مصارف صنعتی استفاده می کنند. بطور کلی هر سیستم پنوماتیک که دو تغییر مختلف بر جریان هوا ایجاد می کند، از این سیستم استفاده می کند. 

    برای آشنایی با کاربرد شیر پنوماتیک در صنعت این مطلب را مطالعه کنید.

    شیر برقی پنوماتیک کاربرد بیشتری از نوع دستی دارد و منجر به راحت تر شدن کار ها و ایمنی بیشتر شده است. این شیر ها دارای انواع مختلفی هستند . تفاوت ها در تعداد ورودی و خروجی، حالات و تعداد بوبین هاست. بوبین خود یک سیم پیچ است که انرژی الکترو مغناطیسی ایجاد می‌کند. اگر بوبین ها دچار خرابی شوند، شیر به خوبی عمل نمی‌کند و منجر به آسیب رساندن به سیستم می شود. بنابراین مهم است از بوبین ها و شیرهای با کیفیت در سیستم پنوماتیک استفاده کنید.

    اکنون که با نحوه عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین آشنا شدید، بهتر است این قطعات را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. صبا صنعت یکی از عرضه کنندگان بزرگ و معتبر قطعات با کیفیت هیدرولیک و پنوماتیک است. شما می توانید هر قطعه مورد نیاز سیستم خود را از طریق سایت این شرکت، خریداری کنید.

    اگر دوست دارید بدانید شیر پنوماتیک چیست این مطلب را مطالعه کنید.

    _

    امتیاز خود را ثبت کنید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    آموزش ها

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    اطلاع از قیمت ها و سفارش 0912-4433585 021-36612014