معایب استفاده از شیر پنوماتیک

  • معایب استفاده از شیر پنوماتیک چیست؟

    معایب استفاده از شیر پنوماتیک را در این مطلب با هم بررسی میکنیم. امروزه اکثر جوامع با جمعیت زیاد مواجه هستند و بدیهی است که فراهم کردن شرایط زندگی مناسب برای این افراد، کشورها را به سمت صنعتی شدن برده است. در صنعت هرچه کار راحت تر باشد سریع‌تر انجام میگیرد و به تبع، موجب پیشرفت آن بخش از صنعت می گردد.

    این امر باعث به وجود آمدن لوازم و دستگاه های زیادی شده است. این دستگاه ها در کنار مزایای زیادی که برای صنعت دارند، معایبی نیز دارند. این معایب برخی کوچک و ناچیز هستند و برخی بزرگ و مهم. یکی از قطعات مهم در صنعت شیر پنوماتیک است. شیر پنوماتیک نیز مانند سایر قطعات صنعتی دارای مزایا و معایب متعددی می باشد. صبا صنعت یکی از بزرگترین و معتبرترین فروشگاه های عرضه کننده شیر های پنوماتیک و هیدرولیک در این مقاله قصد دارد شما را با معایب شیر پنوماتیک آشنا کند.

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک در این مقاله ذکر شده است.

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک

    شیر پنوماتیک چیست؟ 

    پیش از اینکه به معایب استفاده از شیر پنوماتیک بپردازیم باید بدانیم که شیر پنوماتیک چیست؟ شیر پنوماتیک دستگاهی است که وظیفه کنترل یک سیستم پنوماتیک را برعهده دارد. این شیرها  سرعت و فشار هوایی که در سیستم پنوماتیک در جریان است کنترل می کنند. این شیر ها یکی از مهم ترین قطعات در سیستم پنوماتیک هستند؛ زیرا بدون آن امکان استفاده های لازم از سیستم وجود ندارد و ممکن است، لوله ها در سیستم دچار ترکیدگی شوند. این شیرها کنترل مسیر هوا را با وارد کردن نیرو، در دست می گیرند.

    شیر های پنوماتیک به دو صورت برقی و دستی وجود دارند. شیرهای کنترل پنوماتیک دستی، با کمک نیروی دست انسان و شیرهای برقی به وسیله نیروی برق، کار می کنند. نوع شروع به کار این شیر ها به این صورت است که نیروی الکتریکی بویین های شیر پنوماتیک را تحریک می کند و منجر به حرکت آن می شود. 

    برای آشنایی بیشتر با اجزای مختلف شیر پنوماتیک این مقاله را مطالعه کنید.

    این کار موجب می گردد که مسیر حرکت جریان هوای سیستم تغییر کند، شدت یابد و یا کند شود و به این صورت سیستم پنوماتیک به وسیله شیر پنوماتیک کنترل گردد‌.  شیرهای پنوماتیک بر اساس نوع فعالیت آنها، به سه دسته کنترل جهت، کنترل فشار و کنترل جریان تقسیم بندی می شوند. به جز این دسته بندی این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که شیرهای پنوماتیک به دو نوع دیگر نیز تقسیم می شوند. در این تقسیم بندی، برخی شیر ها با هوای سیستم کار می کنند و برخی نیز سیال کنترل کننده مخصوص؛ مانند آب یا روغن دارند.

    نامگذاری انواع شیر پنوماتیک

    شیر های پنوماتیک را بر اساس تعداد حالت های آن و تعداد ورودی و خروجی های موجود بر روی آن نام گذاری می کنند. .بطور مثال شیر ۴/۵( ۵ به ۴ خوانده می شود ) یعنی شیری که دارای ۵ ورودی و خروجی  و دارای چهار حالت است .عددی که سمت راست قرار می گیرد تعداد حالت های شیر پنوماتیک را مشخص می نماید و عدد سمت چپ نمایانگر تعداد ورودی و خروجی های روی آن می باشد .

    برای اینکه بتوانید شیرهای پنوماتیک را عیب یابی کرده و بعد از آن به تعمیر شیر پنوماتیک بپردازید این مطلب را مطالعه کنید.

    این شیر ها می توانند حالت های مختلفی مانند کند، تند، تغییر دهنده و… داشته باشند. همچنین به هر تعداد که نیاز است دارای خروجی بر روی خود باشند. به همین دلیل نامگذاری اسمی برای آن ها غیر ممکن است و از اعداد برای شناسایی آن ها استفاده می کنند.

    معایب شیر های پنوماتیک 

    • آمادگی: برای کار سیستم پنوماتیک باید از قبل هوای محیط را آماده کرد. در هوا نباید آلودگی وجود داشته باشد و رطوبت از حد معینی بالاتر باشد؛ زیرا  وگرنه بویین و سایر قطعات شیر دچار آسیب می شوند. این مورد یکی از معایب پنوماتیک به حساب می آید؛ زیرا فرآیند پاکسازی هوا، طولانی و هزینه بر است.
    • هزینه نیرو: اگر از هوای فشرده برای سیستم پنوماتیک بهره ببرید، هزینه تهیه آن بالاست. همچنین برخی از کمپرسور ها نیز، برق زیادی را مصرف می کنند که موجب بالا رفتن هزینه برق می شود. علاوه بر آن شیر های پنوماتیک یک قطعه مصرفی هستند و ممکن است در صورت کم کیفیت بودن، خراب شوند. اگر شما به دنبال استفاده از سیستم پنوماتیک هستید، می توانید تمام قطعات آن مانند کمپرسور های کم مصرف و شیرهای پنوماتیک با کیفیت را از طریق سایت یا فروشگاه صبا صنعت تهیه کنید.
    • صدای سیستم: زمانی که کمپرسور، اقدام به تولید هوا با فشار بالا می کند و یا زمانی که هوای مصرف شده در حال خارج شدن از سیستم است، صدای زیادی تولید می کند که موجب ناراحتی برخی از استفاده کنندگان از این سیستم می گردد.
    • تراکم هوا: به دلیل اینکه هوا قابلیت تراکم بسیار بالا دارد، امکان ایجاد سرعت ثابت در سیلندر به وسیله‌ی شیر پنوماتیک، وجود ندارد. 

    برای آشنایی با کاربرد شیر پنوماتیک در صنعت این مطلب را مطالعه کنید.

    البته با وجود این معایب، شیر های پنوماتیک مزایای بیشتری دارند که موجب محبوبیت این سیستم ها در صنعت شده است. بطور مثال

    • شیر پنوماتیک توانایی کنترل جریان هوا را دارد. 
    • ماده اولیه این شیر ها که هوا است در همه جا به وفور یافت می شود. 
    • هوای فشرده شده را می‌توان به وسیله لوله ها انتقال داد. 
    • می توان هوای فشرده مورد نیاز را انبار کرد و از کمپرسور ها استفاده نکرد.
    • هوای مورد استفاده شیر پنوماتیک، در برابر حرارت منفجر نمی شود و خطری از این بابت ندارد.
    • این شیر ها به دلیل استفاده از هوا، تمیز و بهداشتی است.
    • شیر پنوماتیک، ساختمان ساده ای دارند که به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد. 

    اگر دوست دارید بدانید شیر پنوماتیک چیست این مطلب را مطالعه کنید.

    شیر های پنوماتیک وظیفه کنترل سیستم پنوماتیک را دارا هستند. اگر چه این شیر های پنوماتیک مانند سایر قطعات صنعتی معایب متعددی دارند. اما همانطور که مطالعه کردید، مزایای شیر پنوماتیک از معایب آن بیشتر می باشد و راه اندازی یک سیستم پنوماتیک بدون شیر، امکان پذیر نیست و نمی توان سیستم را متناسب با شرایط کاری، کنترل کرد.

    به همین دلیل بسیاری از افراد از این شیر ها در کارگاه و کارخانه های خود استفاده می کنند. شیر های پنوماتیک قطعات مصرفی هستند و اگر از شیرهای با کیفیت در سیستم پنوماتیک استفاده نشود، دچار خرابی می گردند و کار سیستم را مختل می کنند. 

    اگر شما برای کارگاه خود و یا مصارف دیگر، به دنبال تهیه شیر پنوماتیک و یا سایر قطعات آن هستید، می توانید از طریق سایت صبا صنعت که از بزرگترین و معتبرترین فروشندگان قطعات پنوماتیک و هیدرولیک است، این قطعات را با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت، تهیه کنید.

    برای اینکه بدانید تفاوت شیر پنوماتیک و هیدرولیک چیست این مقاله را مطالعه کنید.

    _

    امتیاز خود را ثبت کنید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    آموزش ها

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    اطلاع از قیمت ها و سفارش 0912-4433585 021-36612014