آیا شیر پنوماتیک قابل تعمیر است؟

  • آیا شیر پنوماتیک قابل تعمیر است؟

    تعمیر شیر پنوماتیک می تواند یک دغدغه برای کسانی که از این شیر استفاده می کنند باشد. لوازم صنعتی تاثیر بسزایی در پیشرفت کار شما دارند. حال زمانی را تصور کنید که یکی از قطعات سیستم شما دچار ایراد و خرابی شده باشد. در صورت لزوم تعویض آن قطعه، باید وقت زیادی صرف پیدا کردن مشابه آن در بازار کنید. علاوه بر آن نمی توان از میزان هزینه ای که برای خرید آن صرف می کنید، گذشت.

    بنابراین باید به گزینه بعدی، یعنی تعمیر قطعات سیستم های صنعتی بیاندیشید. بسیاری از قطعات صنعتی قابل تعمیر هستند و در صورت خرابی نیاز به تعمیر کامل آن نیست. شیر پنوماتیک یکی از قطعاتی است که به دلیل استفاده دائم در سیستم، احتمال خرابی آن زیاد است. بنابراین بیشترین سوالی که برای مصرف کنندگان سیستم های پنوماتیک پیش می آید، این است که آیا شیر پنوماتیک قابل تعمیر است یا خیر؟ 

    صبا صنعت یکی از بزرگ ترین و معتبرترین عرضه کنندگان انواع قطعات پنوماتیک و هیدرولیک می باشد. این سایت در این مقاله قصد پاسخگویی به این سوال را دارد. توصیه می‌شود تا پایان مطالب همراه صبا صنعت باشید.

    برای آشنایی با کاربرد شیر پنوماتیک در صنعت این مطلب را مطالعه کنید.

    تعمیر شیر پنوماتیک

    شیر پنوماتیک چیست؟

    شیر و پنوماتیک قطعه ای است که وظیفه کنترل سیستم پنوماتیک را برعهده دارد. این شیرها وظیفه کنترل در سرعت و فشار هوایی که در سیستم پنوماتیک در جریان است را بر عهده دارند. همچنین یکی از مهم ترین قطعات در سیستم پنوماتیک است و بدون آن نمی توان استفاده های لازم را از آن برد و امکان ترکیدگی لوله های سیستم وجود دارد.

    این شیرها کنترل مسیر هوا را با وارد کردن نیرو، در دست می گیرند. شیرهای کنترل پنوماتیک دستی، به وسیله نیروی دست انسان و شیرهای برقی به وسیله نیروی الکتریکی، کار می کنند. در این شیرها، جریان الکتریکی باعث تحریک بویین شیر شده و نیروی لازم برای تغییر حالت شیر پنوماتیک و کنترل سیستم را ایجاد می کند.

    برای اینکه بدانید تفاوت شیر پنوماتیک و هیدرولیک چیست این مقاله را مطالعه کنید.

     شیرهای پنوماتیک بر اساس نوع فعالیت آنها، به سه دسته کنترل جهت، کنترل فشار و کنترل جریان تقسیم بندی می شوند. به جز این دسته بندی این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که شیرهای پنوماتیک برخی با هوای سیستم کار می کنند و برخی نیز سیال کنترل کننده مخصوص؛ مانند آب یا روغن دارند.

    تعمیر شیر پنوماتیک 

    خوشبختانه شیر پنوماتیک یکی از قطعات صنعتی ای است که قابلیت تعمیر را دارد. تعمیر شیر پنوماتیک در ابتدا باید با عیب یابی آغاز شود.  بیشتر خرابی های شیر پنوماتیک، مختص به بویین آن است. در ادامه صبا صنعت نحوه تست کردن شیر پنوماتیک برا برای شما توضیح خواهد داد. 

    1. عدم عکس العمل در برابر فرمان برقی (حالت اول):

    • اگر شیر پنوماتیک شما، با فرمان دادن به آن به وسیله انرژی الکتریکی، هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد به احتمال زیاد بویین آن دچار ایراد شده است. این ایراد می تواند سوختگی کامل باشد و یا به دلیل بد جا زدن آن، بویین از کار افتاده باشد. برای فهمیدن این تفاوت، با احتیاط شیر با به گوش خود نزدیک کنید و برق را به آن متصل کنید. اگر صدای وز وز ضعیفی شنیده اید یعنی بویین بد جا خورده است. ممکن است در طی این بد جا زدن، ضعیف و یا نیم سوز شده باشد که در این حالت با سوختگی کامل تفاوتی ندارد. برای بیرون آوردن بویین از شیر، ابتدا آن را از سوکت جدا کنید و سپس مهره‌ی شیر را باز کنید تا بوبین از روی سلونوئید بیرون بیاید. اگر این اتفاق به راحتی افتاد؛ یعنی بویین شما نیم سوز شده است و باید آن را تعویض کنید.

    برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیر بادی پنوماتیک دیافراگمی از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید

    • اتفاق دیگری که در این مرحله رخ می‌دهد، این است که بویین در جای خود سفت شده و به راحتی بیرون نمی آید. در این حالت بویین را با کمی زور جدا کنید و در جای مناسب، قرار دهید. اگر بویین را در جای مناسب قرار دادید و باز هم کار نکرد، باید سلونوئید را تعویض کنید.

    . عدم عکس العمل در برابر فرمان برقی (حالت دوم):

    • در این حالت اینگونه است که شما پس از نزدیک کردن بویین به گوش خود هیچ گونه صدایی نمی شنوید. در این صورت بویین شیر پنوماتیک شما، بطور کامل سوخته است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. زیرا بوبین ها قطعاتی غیر قابل تعمیر هستند. شما می توانید تمامی قطعات پنوماتیک از جمله بویین را در مدل ها و قیمت های مختلف از طریق سایت صبا صنعت که ارائه دهنده انواع قطعات پنوماتیک و هیدرولیک است، تهیه کنید.

    . عدم عکس العمل در برابر فرمان برقی (حالت سوم): 

    • اگر دو حالت بالا را بررسی کردید و باز هم مشکل حل نشد، یعنی یا سولنوئید خراب است و یا اسپول دستگاه گیرپاژ کرده است. بوبین را بطور کامل از شیر خارج کنید و پیچ های زیر بویین را به آرامی باز کنید. بعد از باز کردن پیچ یک فنر و یک شفت کوچک را داخل سولنوئید مشاهده می کنید. شفت را به آرامی بیرون بکشید و لاستیک سر آن را ببینید. اگر این لاستیک خورده شده بود و از حالت طبیعی خود خارج شده بود نیاز به تعمیر شیر برقی پنوماتیک دارید ولی اگر سالم بود و حالت اولیه خود را داشت پس مشکل از جای دیگریست.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و نحوه ارسال شیر بادی پنوماتیک دو بوبین با ما در تماس باشید

    • در مورد گیرپاژ کردن اسپول نیز، پیچ ها را به آرامی باز کنید و اسپول را با دست تکان دهید. اگر اسپول با فشار کمی جابجا شد یعنی سالم است و گیرپاژ نکرده است. ولی اگر با زور زیاد جابجا شد یعنی دچار ایراد است. آن را از بدنه جدا کرده و گریس مالی کنید و سپس جا بزنید. نکته حائز اهمیت این است که در صورت بد جا زدن اسپول، به آن آسیب می‌رسانید و شیر شما دیگر به خوبی کار نخواهد کرد.

    4. نشتی شیر: یکی دیگر از خرابی های رایج نشتی داشتن شیر است. در این حالت باید در محیط آرام به صدای باد گوش دهید تا نشتی را پیدا کنید و سپس با مالیدن کف بر روی آن از نشتی مطمئن شوید و قطعه مورد نظر را تعویض کنید. زیرا قطعه ای که دچار نشتی شده قابل تعمیر نیست. 

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیر بادی پنوماتیک دندانپزشکی با ما در  تماس باشید.

    سخن پایانی

    پس از اینکه عیب یابی را انجام دادیم و متوجه ایراد شدیم باید به تعمیر شیر پنوماتیک بپردازیم. شیر های پنوماتیک قطعات مهم سیستم هستند و به تعمیر و نگهداری آن باید اهمیت داد. از این رو واجب است شما قطعات مختلف شیر پنوماتیک را بشناسید و نحوه باز و بست آن ها را بلد باشید.

    همچنین قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را باید از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. صبا صنعت یکی از معتبرترین و بزرگترین عرضه کنندگان قطعات پنوماتیک مانند شیر، بویین، اسپول، سلونوئید، کمپرسور و… می‌باشد. شما می‌توانید متناسب با نیاز سیستم خود، قطعات مورد نظر را از طریق این سایت تهیه کنید و در کم ترین زمان درب منزل یا محل کارتان تحویل بگیرید.

    جهت اطلاع از قیمت و مشخصات شیر بادی پنوماتیک خودرو با ما تماس بگیرید.

    _

    امتیاز خود را ثبت کنید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    آموزش ها

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    اطلاع از قیمت ها و سفارش 0912-4433585 021-36612014