مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک

  • سیستم های پنوماتیک یکی از پرمصرف ترین ابزار در بخشهای مختلف صنعت می باشد. در صورت استفاده از سیستم های پنوماتیک در بخش‌های مختلف، کارهای شما دقیق تر و راحت تر صورت می گیرد. همانطور که می دانید، شیرهای پنوماتیک تاثیر زیادی بر کار ها دارند. استفاده از این شیر ها مزایای زیادی دارد. صبا صنعت قصد دارد در این بخش مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک را برای شما شرح دهد. اگر شما نیز علاقه دارید که از این شیرها در کارگاه خود استفاده کنید، اما نسبت به کارایی آن و فایده آن برای راحت تر شدن فعالیتتان شک دارید، بهتر است این مطالب را تا انتها مطالعه کنید.

    برای آشنایی بیشتر با اجزای مختلف شیر پنوماتیک این مقاله را مطالعه کنید.

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک

    سیستم پنوماتیک  و انواع شیر های آن 

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک بسیار زیاد است. پنوماتیک به تکنولوژی هوای فشرده می گویند. البته در صنعت باید آن را یک سیستم کنترل خودکار به شمار آورد. سیستم پنوماتیک سیستمی است که کارها را به وسیله هوای فشرده انجام می دهد. این سیستم ها در زندگی انسان بسیار اثرگذار هستند؛ به طور مثال مته های دندانپزشکی به وسیله این نیرو کار می کنند.

    سیستم پنوماتیک همانطور که از کلمه سیستم مشخص است از اجزای مختلفی تشکیل شده است. مهمترین قسمت یک سیستم پنوماتیک، کمپرسور است. کمپرسور وظیفه تولید هوا برای اجرای فرایند فشردن هوا در سیستم را دارد. بخش بعدی سیلندر ها هستند که فشردن هوا و خارج شدن آن در این بخش اتفاق می افتد. سومین بخش محرک ها هستند که موجب باز و بسته شدن شیر ها و سوپاپ ها می گردند. شیرهای پنوماتیک نیز یکی از مهمترین بخش های سیستم هستند که وظیفه کنترل آن را برعهده دارند.

    این شیر ها انواع مختلفی دارند. اولین نوع از شیرهای پنوماتیک، شیر کنترل جهت است که جریان هوا را کنترل می کند و آن را به سمت مورد نظر سوق می دهد. این شیر انواع مختلفی مانند شیر کنترل دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه دارد. شیر کنترل فشار نوع دیگر این شیر ها هستند که در کنترل فشار سیال نقش دارند.

    این شیرها به نوعی ساخته می شود که هر کدام برای انجام کار خاصی می باشد؛ به طور مثال یک نوع از شیر کنترل فشار، باعث محدود کردن جریان و نوع دیگر باعث زیادتر شدن فشار جریان می‌شود. در سیستم هایی که نیاز است سطح فشار در آن‌ها ثابت باشد از این نوع شیر ها برای کنترل و ثابت نگه داشتن فشار استفاده می کنند. همچنین شیر ها در صورت افزایش فشار، سیگنالی ارائه می کنند که به اپراتور بفهماند، فشار از حد مجاز بیشتر شده است.

    برای اینکه بتوانید شیرهای پنوماتیک را عیب یابی کرده و بعد از آن به تعمیر شیر پنوماتیک بپردازید این مطلب را مطالعه کنید.

    نوع سومین شیرها، شیر کنترل جریان می باشد. این شیر با نصب بر روی لوله، جریان سیال را کنترل می کند. این شیرها به گونه ای هستند که با افزایش ولتاژ در دوسر بویین، منجر به افزایش یا کاهش جریان می گردد.

    کاربرد پنوماتیک در صنعت

    ابتدا به کاربرد شیر پنوماتیک می پردازیم و بعد مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک را بیان می کنیم:

    1. کاربرد پنوماتیک در سوئیچ های فشاری: در بخش های مختلف صنعتی و کارگاهی از این سوئیچ ها استفاده می‌شود. برای مثال اگر در دو مخزن که در حال تبادل سیال با یکدیگر هستند، فشار از حد معین بالاتر برود، این سوییچ ها باعث قطع جریان می شوند.

    2. سیلندرهای پنوماتیکی: این سیلندر ها بوسیله نیروی هوا، موجب ایجاد انرژی مکانیکی و حرکت به سمت بالا و پایین و یا جلو و عقب می شوند. در کمک فنر برخی خودرو ها از این فناوری کمک گرفته شده است. بنابراین می‌توان گفت پنوماتیک در خودرو سازی نیز نقش دارد

    3. کاربرد پنوماتیک در ترمز های ماشین های سنگین: ترمزهای بادی به عنوان نمونه ای دیگر از کاربرد پنوماتیک به شمار می روند. این ترمزها ساختار اصطکاکی دارند که در آن ها با استفاده از هوای فشرده شده به وسیله شیرهای پنوماتیک کنترل فشار، انرژی لازم برای متوقف کردن کامیون یا قطار تامین می شود. 

    4. مته های دندانپزشکی: در این مته ها از سیستم پنوماتیکی کمک گرفته شده است. زیرا  باد بهترین و بی ضرر ترین ابزار برای به حرکت در آوردن مته های دندانپزشکی می‌باشد. 

    ۵.  کاربرد پنوماتیک در صنایع غذایی: یکی از کاربرد های مهم پنوماتیک محسوب می‌شود. از سیستم پنوماتیک در پر کردن کنسرو ها، بسته های چیپس، ساخت ظروف یکبار مصرف و… استفاده می‌شود. 

    ۶. . کاربرد پنوماتیک در برق: کاربرد پنوماتیک در برق بسیار گسترده است. زیرا که خود برق دارای زیرمجموعه‌های بسیار گسترده‌ای است. در میان آن‌ها از جمله مهم‌ترین موارد می‌توان به ماشین‌‌های برقی که در حوزه‌های جوشکاری، صنایع برش چوب و … استفاده می‌شوند اشاره کرد.

    7. تفریح و سرگرمی: از سیستم پنوماتیک در بسیاری از شهر بازی ها و باشگاه ها برای راه اندازی وسایلی مانند پارک بادی و یا دوچرخه ثابت، استفاده می‌کنند.

    برای آشنایی با کاربرد شیر پنوماتیک در صنعت این مطلب را مطالعه کنید.

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک 

    حال می توانیم مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک را توضیح دهیم:

    1. امنیت بیشتر: شیرهای پنوماتیکی به دلیل کار کردن با هوا و عدم رسانایی برق و هوا از امنیت بیشتری برخوردار هستند و در صورت نشتی هوا دچار خراب شدن قسمت الکتریکی آن نمی شود. 
    2.  آلودگی کمتر: از مزیت دیگر شیر پنوماتیک می توان به آلودگی محیطی کمتر اشاره کرد. زیرا در صورت نشتی، مانند شیرهای هیدرولیکی، دچار روغن ریزی نمی شوند و محیط را آلوده  نمی کنند. این امر موجب استفاده بیشتر از شیر های پنوماتیکی در صنایعی که بهداشت مهم است، مانند صنایع غذایی و پزشکی شده است.
    3. فعالیت سریع تر: شیرهای پنوماتیک، نسبت به شیرهای هیدرولیکی، به دلیل اینکه بوسیله جریان هوا کار میکنند، سریع تر هستند و کنترل کننده های بهتری از این جهت محسوب می شوند. 
    4. استفاده راحت تر: شیرهای پنوماتیک در حین پیشرفته بودن از ساختار پیچیده ای برخوردار نیستند و با اطلاعات ابتدایی می‌توان از آن ها در بخش های مختلف سیستم استفاده کرد. 

    اگر دوست دارید بدانید شیر پنوماتیک چیست این مطلب را مطالعه کنید.

    سیستم پنوماتیک از پرکاربرد ترین سیستم ها در صنعت می باشد. از مهمترین قسمت این سیستم می‌توان به کمپرسور و شیرهای کنترل اشاره کرد. این شیرها در سه نوع مختلف موجود می‌باشد و کاربرد آن ها بطور کلی، کنترل جریان هوا برای انجام فعالیت مورد نظر است. این شیر ها مزیت های زیادی دارد؛ مانند امنیت بالاتر، آلودگی کمتر، فعالیت سریع تر و…. این شیر ها در صورت بی کیفیت بودن زودتر از موعد خراب شده و به تعمیر نیاز پیدا می کنند. بنابراین بهتر است از فروشگاه های معتبر اقدام به تهیه آن کنید. صبا صنعت یکی از فروشندگان معتبر قطعات پنوماتیک و هیدرولیک می باشد. شما می‌توانید انواع قطعات مورد نیاز خود را از طریق این سایت تهیه کنید. 

    برای اینکه بدانید تفاوت شیر پنوماتیک و هیدرولیک چیست این مقاله را مطالعه کنید.

    _

    امتیاز خود را ثبت کنید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    آموزش ها

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    اطلاع از قیمت ها و سفارش 0912-4433585 021-36612014