تفاوت شیر برقی تک بوبین و دو بوبین در چیست؟

  • تفاوت شیر برقی تک بوبین و دو بوبین در چیست؟

    صنعت بدون ابزار های مورد نیاز هر بخش، از حرکت خواهد ایستاد. این ابزارها تفاوت های زیادی در میزان سختی کار ها ایجاد می کنند. هرچه این ابزار پیشرفته تر باشند، کار آسان تر انجام خواهد شد. نیاز در صنعت، موجب ساخت و تولید ابزارها در انواع گوناگون و ابعاد مختلف شده است. یکی از ابزارهایی که دارای انواع مختلفی است، شیر برقی می باشد.

    از این شیر ها استفاده های زیادی در بخش های مختلف صنعت می شود. در این بخش تفاوت شیر برقی تک بوبین و دو بوبین برای شما بیان می شود. هر کدام از این شیر ها ویژگی و نحوه کار منحصر به خود را دارند و در بخش هایی از سیستم که به آن نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما به دنبال شناخت کامل شیر برقی تک بوبین و دو بوبین هستید، این مطالب را از دست ندهید.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد شیر پنوماتیک دو بوبین این صفحه را مشاهده کنید.

    تفاوت شیر برقی تک بوبین و دو بوبین

    شیر برقی چیست؟ 

    شیر برقی، وسیله ای برای کنترل سیالات می باشد که به وسیله نیروی الکتریکی کار می کند. این وسیله کاربرد زیادی در صنعت دارد و جریان سیال عبوری، فشار آن، جهت آن، و مسیر ورود و خروج آن را کنترل می کند. شیر های برقی از اجزای مختلفی شامل سلونوئید یا بوبین، کویل، هسته، بدنه شیر، ورودی و خروجی شیر، میله فلزی شیر، قاب، فنر و پیچ و مهره ها ساخته شده است.

    کارکرد شیرهای برقی شبیه به کنتاکتور بوده که برای عملکرد خود نیاز به برق دارند و به وسیله وصل شدن برق به بوبین عملیات قطع و وصل را انجام می دهند. این نوع شیر از فلز تهیه و ساخته شده و با باز و بسته کردن دریچه جریان سوخت را کنترل می کند. انواع مختلف شیر برقی در بازار موجود است که عملکرد و طرز کار آن به نوع آنها بستگی دارد. 

    معایب استفاده از شیر پنوماتیک را در این مقاله بخوانید.

    بوبین چیست؟ 

    بوبین متشکل از یک سیم پیچ و یک هسته است. در بوبین سیم پیچ به دور هسته پیچیده شده است. با اتصال جریان برق به بوبین، یک میدان الکترومغناطیسی قوی ای در آن به وجود می آید.  بنابراین بزرگ تر بودن سیم پیچ و هسته‌ی بوبین منجر می شود، میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده نیز قوی تر باشد.

    البته میدان مغناطیسی تولید شده در بوبین متناسب با شدت و جهت جریان است؛ بنابراین توان یک بوبین را با توجه به موارد مصرفی که دارد، می توان کنترل کرد. بوبین ها به طور عکس نیز کار می کنند و به این صورت که اگر یک بوبین در میدان مغناطیسی قرار گیرد، می تواند انرژی الکتریکی نیز تولید کند. البته این کاربرد در شیر برقی، چندان مورد نیاز نیست. 

    مزیت های استفاده از شیر پنوماتیک در این مقاله ذکر شده است.

    هسته بوبین می تواند به شکل E  یا U  باشد. جنس هسته معمولاً فلزی است. گاهی نیز از هوا به عنوان هسته استفاده می‌کنند و سیم را به دور یک لوله پلاستیکی می پیچند. وجود فلز در هسته‌ی بوبین منجر به قوی تر شدن میدان مغناطیسی می شود. موارد دیگری نیز وجود دارد که منجر به افزایش قدرت مغناطیسی بوبین می شود؛ مانند دور سیم پیچ، قطر سیم پیچ، جنس هسته، ابعاد و شکل هسته و شدت جریان ورودی. بوبین در قسمت‌های استفاده می شود.

    ساخت آهنربا، اتصال کنتاکت ها، عملکرد برخی قدرت دهنده ها، باز و بسته کردن شیر برقی و… برخی از موارد استفاده بوبین می باشد. شیر برقی از بوبین برای ایجاد تغییر حالت استفاده می کند. بوبین در شیرهای برقی با ایجاد نیروی الکترومغناطیسی، دریچه شیر را به سمت خود می کشد و موجب باز و بسته شدن آن می گردد. بوبین ها به این وسیله جریان سیال را کنترل می کنند و متناسب با برنامه ای که به آن ها داده شده است، دریچه را باز و بسته می کنند.

    برای آشنایی بیشتر با اجزای مختلف شیر پنوماتیک این مقاله را مطالعه کنید.

    تفاوت شیر برقی تک بوبین و دو بوبین 

    • نحوه فعالیت: شیر برقی تک بوبین برای فرمان دادن به صورت پشت سر هم مورد استفاده قرار می گیرد. بطور مثال فرمان باز شدن شیر را صادر می کند و یا فرمان بسته شدن آن. در حالی که شیر برقی دو بوبین توانایی ارسال چند فرمان به صورت خودکار در فواصل زمانی مختلف را دارد. مثلا اگر نیاز باشد شیر برقی باز شود و سیال عبور کند و سپس بعد از بیست دقیقه دریچه‌ی شیر بسته شود، از شیر دو بوبین استفاده می شود. 

     برای اطلاع از قیمت و خرید جک پنوماتیک با ما تماس بگیرید.

    • سیستم برقی و میدان مغناطیسی: شیر های برقی تک بوبین دارای یک سیم پیچ و هسته هستند و میدان الکترومغناطیسی کوچکتری دارند و همچنین سیستم تشکیل دهنده آن ها کوچک تر است. در حالی که شیر برقی دو بوبین، دارای سیستم پیچیده تری است و میدان الکترومغناطیسی تولید شده توسط آن قوی تر است. از این جهت در کارها و سیستم های پنوماتیک و هیدرولیک سنگین از این شیر ها استفاده می شود.برای اینکه بتوانید شیرهای پنوماتیک را عیب یابی کرده و بعد از آن به تعمیر شیر پنوماتیک بپردازید این مطلب را مطالعه کنید.
    • تعمیر و نگهداری: ساختار شیرهای برقی تک بوبین ساده تر از سیستم شیر برقی دو بوبین است. به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن ها آسان تر از نوع دیگر است.
    • قیمت: شیر های برقی تک بوبین و دو بوبین اگر در یک مدل و برند مشخص با ورودی و خروجی یکسان باشند، شیر برقی دو بوبین از قیمت بالاتری نسبت به تک بوبین برخوردار است. دلیل این امر استفاده از قطعات بیشتر در شیر برقی دو بوبین می باشد.
    • بازار فروش: شیر های تک بوبین مصارف بیشتری نسبت به شیر های برقی دو بوبین دارند و در تمام سیستم های کوچک و بزرگ کاربرد دارند. اما شیر های برقی دو بوبین در سیستم های پیشرفته صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

    برای آشنایی با کاربرد شیر پنوماتیک در صنعت این مطلب را مطالعه کنید.

    شیر های برقی نسبت به انواع شیر های دستی، کاربردی تر هستند و سرعت و دقت فرآیند را افزایش می دهند. شیرهای برقی در مدل های مختلف تک بوبین، دو بوبین و چند بوبین موجود هستند. هر کدام از این شیر ها در بخش‌های مختلف سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله تفاوت های شیر تک بوبین و دو بوبین برای شما بیان شد.

    اگر به دنبال استفاده از آن ها هستید ولی در تهیه هر کدام شک دارید، می توانید در سایت صبا صنعت، مشخصات کامل هر مدل را مشاهده کنید و با پشتیبانی در تماس باشید تا راهنمایی های لازم به شما ارائه شود. سپس با شناخت کامل نسبت به انواع شیر برقی، اقدام به خرید این قطعات نمایید.

    اگر دوست دارید بدانید شیر پنوماتیک چیست این مطلب را مطالعه کنید.

    _

    امتیاز خود را ثبت کنید:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    آموزش ها

    امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

    اطلاع از قیمت ها و سفارش 0912-4433585 021-36612014